Dunkin’ Donuts Nederland

Wij zijn de enige échte Dunkin’ Donuts in Nederland en daar zijn we trots op! Onze eerste Nederlandse Dunkin’ Donuts vestiging werd in Amsterdam geopend op 23 maart 2017, franchisenemer Nabil Besali luidde het startschot voor Dunkin’ Donuts in Nederland. Al snel volgde meer vestigingen en inmiddels is Dunkin’ Donuts niet alleen in Amsterdam te vinden, maar ook in Utrecht, Hilversum, Eindhoven en Tilburg.

Original Glazed Donut Dunkin' Donuts

Dunkin’ Donuts – Hoe het begon

Het verhaal van Dunkin’ Donuts begint in 1948 met ‘Open Kettle’, een donut- en koffierestaurant in Quincy, Massachusetts. Hier serveert oprichter William Rosenberg donuts voor vijf cent en koppen kwaliteitskoffie voor 10 cent. Na een brainstormsessie met zijn leidinggevenden verandert Rosenberg de naam in 1950 in ‘Dunkin’ Donuts’. Zijn doel: “De meest verse en heerlijke koffie en donuts maken, snel en zorgvuldig, in een moderne, goed ingerichte winkel.” Deze filosofie is voor ons nog altijd leidend.

In 1955 wordt de eerste Dunkin’ Donuts-franchisevestiging geopend. In slechts tien jaar tijd groeit het aantal winkels vervolgens naar meer dan 100. Na deze mijlpaal, in 1972, introduceert Dunkin’ Donuts zijn beroemde Munchkins®. In de jaren daarna breidt Dunkin’ Donuts zijn menu steeds verder uit, met allerlei lekkernijen en dranken, waardoor gasten de hele dag bij het restaurant terechtkunnen.

De koffie van Dunkin’ Donuts is verkrijgbaar in een groot aantal heerlijke smaken. Klassiekers zoals Hazelnut en French Vanilla en seizoenssmaken zoals de altijd populaire Pumpkin. Volgens Brand Keys staat Dunkin’ Donuts met zijn koffie al tien jaar op nummer één als het gaat om klantloyaliteit. Naast de standaardkoffie en ijskoffie serveert Dunkin’ Donuts ook een groot aantal andere dranken, zoals Rainforest Alliance Certified™ espressodranken, warme chocolademelk, kwaliteitsthee, ijsthee, Coolatta®-ijsdrankjes en smoothies. Gasten kunnen ook de hele dag terecht voor iets te eten, bijvoorbeeld voor de innovatieve Big N’ Toasted™ en voor diverse andere ontbijtbroodjes en bakkersproducten. Recentere toevoegingen aan het menu zijn Rainforest Alliance Certified™ Dark Roast-koffie, Cold Brew en de Macchiato.

Digitale innovatie

Dunkin’ Donuts is leider geworden in digitale innovatie. Met de Dunkin’ Mobile® App kunnen gasten rechtstreeks betalen met hun virtuele Dunkin’ Donuts Card. In de app kunnen gasten ook het menu bekijken, het dichtstbijzijnde Dunkin’ Donuts-restaurant opzoeken, een DD Perks®-account openen voor mobiele kortingsbonnen en aanbiedingen en nog veel meer. In 2016 heeft Dunkin’ On-the-Go Ordering geïntroduceerd. Hierbij kunnen DD Perks-leden maximaal 24 uur van tevoren een mobiele bestelling plaatsen, een vestiging kiezen en de bestelling vervolgens ophalen bij een Dunkin’ Donuts-restaurant of bij de drive-thru.

Wereldwijd

Sinds 1950 is het aantal Dunkin’ Donuts-restaurants wereldwijd gegroeid tot meer dan 12.200 en inmiddels heeft Dunkin’ Donuts vestigingen in 45 landen. Het bedrijf serveert per jaar ongeveer 1,9 miljard koppen koffie en ijskoffie, met kwaliteitsstandaarden die behoren tot de beste in de branche. Op de lange termijn wil het bedrijf het aantal restaurants in de VS meer dan verdubbelen, waarmee het totale aantal restaurants zal uitkomen boven de 17.000.

timeline_pre_loader

1946

Bill Rosenberg investeert $ 5.000 en richt Industrial Luncheon Services op.

1948

Bill Rosenberg opent het donutrestaurant ‘Open Kettle’ op de Southern Artery in Quincy, Massachusetts.

1955

De eerste franchiseovereenkomst wordt ondertekend in Worcester, Massachusetts.

1960

Bill Rosenberg wordt een van de oprichters van de International Franchising Association (IFA).

1963

Dunkin’ Donuts opent zijn 100ste restaurant.

1966

De Dunkin’ Donuts University (DDU) wordt opgericht.

1970

In Japan wordt het eerste overzeese Dunkin’ Donuts-restaurant geopend.

1972

De Munchkins® worden geïntroduceerd.

1978

  • Dunkin’ Donuts introduceert versgebakken muffins.
  • De eerste commercials worden uitgezonden op tv.

1980

In Bangkok (Thailand) wordt het grootste Dunkin’ Donuts-restaurant ter wereld geopend met 130 zitplaatsen.

1982

De reclamecampagne Fred the Baker, TIME TO MAKE THE DONUTS® begint.

1990

  • Dunkin’ Donuts wordt overgenomen door Allied Domecq PLC.
  • Dunkin’ Donuts opent zijn 2.000ste restaurant in de VS.

1995

  • Dunkin’ Donuts opent in Thailand zijn 1.000ste buitenlandse restaurant.
  • Naast de beroemde originele koffie introduceert Dunkin’ Donuts ook nieuwe smaken zoals Hazelnut en French Vanilla.

1996

Dunkin’ Donuts introduceert versgebakken bagels.

1997

  • Dunkin’ Donuts introduceert zijn Coffee Coolatta®-slushes, een revolutie in zomerdrankjes.
  • Dunkin’ Donuts introduceert ontbijtbroodjes.

2000

  • Dunkin’ Donuts opent zijn wereldwijd 5.000ste restaurant in Bali, Indonesië.
  • Dunkin’ Donuts viert zijn 50ste verjaardag.
  • Warme chocolademelk en de Dunkaccino® worden geïntroduceerd.

2003

    Dunkin’ Donuts ontketent een espressorevolutie met een nieuwe serie espresso’s, lattes en cappuccino’s.

2004

Het hoofdkantoor van Dunkin’ Donuts verhuist naar Canton, Massachusetts.

2005

    • Dunkin’ Donuts introduceert negen smaken suikervrije ijskoffie.
    • Dunkin’ Donuts onthult in Pawtucket, Rhode Island een nieuw prototype voor zijn restaurants – een vooruitblik op de toekomstige look and feel van het merk. Het eigentijdse design omvat retro-elementen, geïnspireerd op het eerste restaurant uit 1950.

2006

  • Dunkin’ Brands, het moederbedrijf van Dunkin’ Donuts, wordt overgenomen van Pernod Ricard. Het bedrijf komt in handen van een consortium van private-equitybedrijven: Bain Capital, The Carlyle Group en Thomas H. Lee Partners.
  • Dunkin’ Donuts lanceert de marketingcampagne ‘America Runs on Dunkin’.
  • JetBlue Airways en Dunkin’ Donuts kondigen aan te gaan samenwerken.
  • Original Blend Coffee en Dunkin’ Decaf® worden de officiële koffie op vluchten van JetBlue.
  • Dunkin’ Brands en zijn franchisenemers zetten The Dunkin’ Donuts & Baskin-Robbins Community Foundation op, een stichting die zich richt op het bestrijden van honger, op de gezondheid van kinderen en op veiligheid in lokale gemeenschappen.

2007

  • Dunkin’ Donuts bundelt de krachten met Procter & Gamble voor de lancering van Dunkin’ Donuts-koffie bij retailers, inclusief supermarkets en groothandels.
  • Het eerste restaurant in Taiwan wordt geopend, hiermee wordt de eerste stap gezet in de uitbreidingsstrategie voor China.
  • Dunkin’ Donuts kondigt samenwerkingen aan met Hess Corporation en Sara Lee Corporation. Hierdoor wordt Dunkin’ Donuts-koffie beschikbaar op nieuwe, niet-traditionele cateringlocaties.

2008

  • Dunkin’ Donuts lanceert zijn All-Day Oven-Toasted-menu met flatbread-sandwiches en hashbrowns.
  • Het eerste LEED-gecertificeerde Dunkin’ Donuts restaurant in St. Petersburg, Florida (waarbij LEED staat voor Leadership in Energy and Environmental Design) wordt geopend.
  • Dunkin’ Donuts opent zijn 500ste restaurant in Zuid-Korea.
  • Het eerste Dunkin’ Donuts restaurant op het Chinese vasteland wordt geopend.
  • Dunkin’ Donuts lanceert het DDSMART®-menu, een productlijn met gezondere producten.

2009

  • Door BrandWeek Magazine wordt Dunkin’ Donuts uitgeroepen tot marketeer van het jaar.
  • De eerste restaurants in de Chinese regio Guangdong worden geopend.
  • Dunkin’ Donuts wordt officiële koffie van de Dallas Cowboys en het Cowboys Stadium.
  • Dunkin’ Donuts opent feestelijk zijn eerste restaurant op de Bahama’s.

2010

  • Dunkin’ Donuts viert zijn 60ste verjaardag.
  • Bagel Twists worden geïntroduceerd.
  • Dunkin’ Donuts kondigt aan de Russische markt op te gaan.
  • Het eerste Dunkin’ Donuts Times Square-billboard ooit wordt onthuld.
  • Het Culinary Institute of America (CIA) en Dunkin’ Donuts openen de eerste Dunkin’ Donuts Bakeshop op de CIA-campus in San Antonio.

2011

  • Dunkin’ Donuts lanceert een nieuwe reclamecampagne die draait om de passie van zijn liefhebbers: “I’m Drinkin’ Dunkin’!”
  • Dunkin’ Donuts kondigt aan de Indiase markt op te gaan, met de opening van het eerste restaurant in 2012.
  • Het 3.000ste buitenlandse restaurant wordt geopend.
  • Dunkin’ Brands, het moederbedrijf van Dunkin’ Donuts en Baskin-Robbins, gaat de beurs op en wordt onder de afkorting DNKN genoteerd aan de Nasdaq.
  • Bij Dunkin’ Donuts-restaurants in de VS zijn vanaf nu exclusief Dunkin’ K-Cup®-pods verkrijgbaar.
  • Dunkin’ Donuts tekent een meerjarig contract voor het sponsoren van het American-footballprogramma ‘Monday Night Countdown’ op ESPN.
  • Dunkin’ Donuts viert de opening van zijn 10.000ste restaurant.

2012

Dunkin’ Donuts viert de opening van zijn eerste restaurants in India en Guatemala.

2013

  • Dunkin’ Donuts lanceert de Dunkin’ Mobile® App.
  • Dunkin’ Donuts opent zijn eerste restaurant in het Verenigd Koninkrijk.

2014

  • Dunkin’ Donuts kondigt aan de Braziliaanse, Oostenrijkse en Zweedse markt op te gaan.
  • Het DD Perks® Rewards Program wordt gelanceerd.
  • Dunkin’ Donuts gaat een wereldwijde marketingsamenwerking aan met Liverpool Football Club.
  • Een nieuwe Rainforest Alliance Certified™ Dark Roast Coffee wordt door Dunkin’ Donuts gelanceerd.
  • Door samenwerking met Blue Diamond Growers kunnen geselecteerde Dunkin’ Donuts-restaurants in het hele land nu Vanilla Almond Breeze Almondmilk aanbieden. Dit is een zuivelvrij alternatief voor melk en room, die gasten in hun koffie, ijskoffie of latte kunnen doen.

2015

  • Dunkin’ Donuts kondigt aan de Mexicaanse, Poolse en Zwitserse markt op te gaan.
  • Dunkin’ Brands, The J.M. Smucker Company en Keurig breiden hun samenwerking uit. Doel is om Dunkin’ K-Cup®-pods te gaan aanbieden bij retailers in het hele land, én online.
  • Dunkin’ Donuts onthult zijn plannen voor een nieuw platform voor melange dranken.
  • De Macchiato verschijnt op het menu als uitbreiding van Dunkin’ Donuts-espressodranken, deze is verkrijgbaar als koffie of ijskoffie. Het is een gelaagde espressodrank, gemaakt van gestoomde melk met daarbovenop een dubbel shot rijke, vers gezette Dunkin’ Donuts-espresso.
  • Dunkin’ Donuts wordt de eerste officiële corporate-sponsor van de National Women’s Hockey League (NWHL). Dunkin Donuts is nu het officiële koffie- en snelrestaurant van de NWHL.

2016

  • Dunkin’ Donuts opent in Riverside, Californië zijn 12.000ste vestiging.
  • In het hele land lanceert Dunkin’ Donuts Cold Brew-koffie. Dunkin’ Donuts Cold Brew heeft een langer zetproces, en dit zorgt voor een rijke, zachte koffie, met een van nature zoetere smaak die doet denken aan donkere chocolade.
  • Dunkin’ Donuts opent in Foothill Ranch, Californië zijn 100ste DD Green™ Achievement-restaurant.
  • On-the-Go Ordering via de Dunkin’ Mobile App wordt gelanceerd. Hiermee kunnen gasten van tevoren een bestelling doorgeven via de app en deze vervolgens in de winkel ophalen, zonder extra in de rij te hoeven staan.
  • De Dunkin’ Donuts & Baskin-Robbins Community Foundation heet vanaf nu Joy in Childhood Foundation. De missie van de stichting is om kinderen met ziekte of honger weer even kind te laten zijn.
  • Dunkin’ Donuts lanceert een nieuwe serie Premium Hot Teas. Deze blad- en kruidenthee wordt geserveerd in piramidevormige zakjes en heeft een sterkere, vollere smaak.
  • Dunkin’ Donuts kondigt aan de Nederlandse markt op te gaan.

2017

  • Dunkin’ Donuts wordt in de VS de officiële leverancier van koffie, donuts en ontbijtbroodjes voor de NHL®.
  • De Hot Americano is de nieuwste toevoeging aan het Dunkin’ Donuts-assortiment van luxe, ambachtelijke kwaliteitskoffies en espresso’s.
  • Dunkin’ Donuts en Coca-Cola lanceren een serie kant-en-klare ijskoffiedranken onder het merk Dunkin’ Donuts.
  • Dunkin’ Donuts opent zijn eerste restaurant in Nederland.
Menu